Lolland kommune køber afløserfærge
Med stor glæde har jeg modtaget nyheden om, at Lolland kommune har erhvervet en afløserfærge, nemlig den færge, som ikke længere skal anvendes til overfarten Kalvehave-Lindholm.
Ø-kontaktudvalget har igennem alle årene haft fokus på at informere kommunen om, hvor vanskeligt det er for øboere, erhverv og pendlere, når vi har situationen med 2 færger til 3 øer. Det sker, når en færge har tekniske problemer og ved planlagte dokophold. I de seneste to år har der været lejet en færge til at afbøde skadevirkningen ved dokophold.
Nu har kommunen virkelig taget hånd om sine småøer, og erhvervet en afløserfærge. Alle beboere på småøerne vil udtrykke sin store glæde herover – det er jeg helt sikker på.
Måske får vi nu mulighed for Ø-hop arrangementer og der vil være en ekstra færge ved større arrangementer som Femø jazz og Æblets dag. Det bliver virkelig godt for øboerne og for Ø-turismen.
Lolland Kommune kan måske også stille færgen til rådighed for andre kommuner med småøer, hvor færgerne skal i dok.
Men det bedste er, at der nu altid er mulighed for en færge til hver ø, så fartplanerne kan holdes. Det er godt for bosætning og turisme og trygt for øernes beboere.
Færge-aflysninger begrundet i vejrlig må vi leve med på øerne, – heldigvis sker det ikke så tit.
Anne-Grethe Laursen
Formand for Ø-kontaktudvalget
—————————————————————————————————————————————————
Færgen er de små øers livsnerve, og Lolland Kommune tager nu et nyt skridt for at sikre stabil færgedrift til Askø, Femø og Fejø. Under forudsætning af byrådets godkendelse er der nemlig indgået aftale med DTU om køb af færgen Ulvsund, der fremover skal fungere som afløserfærge.
Til hverdag besejles Askø, Femø og Fejø af hver sin færge. Det fungerer godt, men selv den mest driftssikre færge har en gang i mellem brug for at komme på værft til vedligeholdelse. Indtil nu har det betydet sejlads efter særplan, hvor alle tre øer blev betjent med de to tilbageværende færger.
For beboerne på øerne har det længe været et brændende ønske, at der blev fundet en bedre løsning.
”En god og stabil færgeforbindelse er selvfølgelig helt afgørende, når man bor på en ø, så jeg kan sagtens forstå ønsket om en afløserfærge,” siger borgmester Holger Schou Rasmussen. ”Problemet har været at finde en færge til en fornuftig pris, der samtidig er fleksibel nok til at sejle på alle tre øer. Det er heldigvis lykkedes nu. Jeg er glad for, at vi på den måde kan styrke den lokale infrastruktur, for det skal være muligt at bosætte sig overalt i kommunen og samtidig kunne passe arbejde og skolegang.”
Ulvsund har indtil nu sejlet mellem Kalvehave og Lindholm, hvor der tidligere har været forskningsstation for husdyrsygdomme. De aktiviteter er nu flyttet, og derfor har DTU sat færgen til salg. Ulvsund er bygget i 1987, og den har plads til 74 passagerer og ti biler.
”Ulvsund passer perfekt til vores formål,” forklarer formand for Teknisk Udvalg Leif Utermöhl. ”Det er ikke en stor færge, men den betyder, at vi kan holde ruterne åbne, når de faste færger skal på værft, eller hvis de f.eks. får motorskade. Jeg håber meget, at vi på den måde kan skabe tryggere og mere stabile rammer for øboerne og for de mange gæster, der besøger øerne hvert år.”
Den ekstra færge giver samtidig mulighed for støtte i perioder med spidsbelastning og for ø-hop i sommermånederne.
Den nye færge finansieres gennem besparelser på leje af afløserfærger og på nye indtægter fra udlejning af Ulvsund som afløserfærge til andre småøer.
Lolland Færgefart overtager Ulvsund 1. april 2021, og det ventes, at den kan tages i brug kort tid derefter.