Kære alle
Så kom vi igennem ugen med særplan. Det var ikke uden besvær, og vi har aftalt, at vi skal se se på den endnu en gang. Det ER svært at lave en plan, der kan fungere for alle tre øer med kun to færger. I er meget velkomne til at kontakte os med konkrete eksempler på, hvad I har oplevet af bøvl og besvær i denne forbindelse. I kan også skrive direkte til Lolland Færgefart (gerne med cc til os)
Vi må glæde os over, at vi i næste særplansperiode (uge 43-44-45-46) får Ida som afløserfærge i dagtimerne. Se vedhæftede færgeplan for uge 43-44. – Fra nu af og frem til 19. oktober sejler færgerne efter normal sejlplan.
Venlig hilsen Chris og Inge-Lise
Her følger overfartsleder Max Møller Christensens orientering om, hvad der skal ske:
Der er planlagt flg. i perioden 19. okt. Til 30 okt.:
M/F Femøsund skal på Søby værft for at få skiftet 2 hovedmotorer og en hjælpe motor.
Den ene hovedmotor og hjælpemotoren har kørt ca. 60.000 timer, og den anden hjælpemotor har kørt ca. 30.000 timer.
Vi beholder den motor, som vi købte brugt sidste år i august. Den har kun kørt ca. 25.000 timer, men skal kun bruges som nødgenerator og når vi har brug for bov propellen (propellen foran som kan skubbe færgens forende enten til højre eller venstre)
De nye motorer bliver af mærket Scania.
M/F Femøsund skal ligeledes males i bunden, dæk, soldæk, styrehus samt skotter indenbords og udenbords. Vi skal have renoveret ramperne på færgen, samt udskiftet stof på bænke i salonen.
I samme periode vil vi også renovere færgelejet i Bandholm, derfor sejles der ikke på Bandholm lejet.
Her skal rampen udskiftes med en ny jernramme.
Vi genbruger træværket fra den gamle rampe, da det ikke fejler noget. Vi fjerner de to tårne, som wireren køre i og erstatter det hele med hydraulik og stempler. Stemplerne kommer til at sidde under rampen. Skuret i Bandholm bliver ligeledes udskiftet med et nyt og med lidt bedre overdækkede faciliteter til at stille pakker til Askø. Ude i havnen bliver der sat 2 nye duc d’alber.
Yderligere har vi på Askø udskiftet træværket på den ene halvdel af rampen, dette arbejde blev færdigt i sidste uge.
Der er lavet en sejlplan for denne periode som er tilgængelig på vores hjemmeside, den skal nok blive trykt og lagt på færgerne og blive lagt ind i bookingsystemet.
Færgen IDA er lejet for perioden og vil sejle mellem Kragenæs og Askø i de timer, den er lejet til. M/F Ida kan ikke medtage biler på over 10 tons.
M/F Askø vil i dagtimerne sejle Kragenæs-Femø og tage 2 dobbelt bestillingsture til Askø.
Der er dog lavet en landbrugsafgang til Askø med afgang Askø kl. 0950 med M/F Askø, idet der stadig skal køres frugt til kølerum i Sakskøbing.
Dette vogntog vejer desværre for meget til, at M/F Ida kan medtage det.
Denne afgang er en bestillingsafgang, som skal bestilles dagen før inden kl. 1000, hvis den bliver bestilt, må vi desværre bytte omløb på M/F Christine og M/F Askø og derved aflyse afgang Kragenæs kl. 0950 og afgang Fejø kl. 1010 og sende M/F Christine til Femø – men dette meldes ud dagen før kl. 1200.
I samme periode begynder de så småt at gå i gang med at forbedre færgelejet i Vestervig, Stenkasserne skal renoveres og der bliver rammet nye duc d’alber i Christines havn.
I perioden 2. nov. til 13. nov. er der planlagt flg.:
M/F Christine sendes på Søby værft for ombytning til nye motorer, her skal alle motorer udskiftes med nye, 2 hovedmotorer og 2 hjælpemotorer, alle af mærket Scania. Vi skal også have tjekket hydraulikken på havelågerne på dækket, samt lavet et par andre små ting, når vi nu alligevel ligger stille i 2 uger. Det er ikke planen, at der skal males, det bliver først næste år, når den skal dokke, men det vil komme an på vejret.
I Femø havn skal der udskiftes pæle med duc d’alber i nødlejet til M/F Christine og ud rundt molehovedet, hvor færgen svajer rundt. Vi skifter også en duc d’albe i selve færgelejet.
I Femøsunds færgeleje i Kragenæs vil der også blive placeret en duc d’albe yderst med pullert, så vi kan fortøje færgen ordentligt, når den ligger op for natten.
Vi har allerede sat gang i arbejdet med at få udbedret den øverste del at spunsen med cement i Femøsunds færgeleje på Femø.
Det er planen at M/F Femøsund i denne periode skal sejle på Fejø overfarten, M/F Askø på Femø overfarten og Færgen Ida mellem Bandholm og Askø i de timer, den er lejet for.
Der bliver lavet en ny sejlplan for denne periode, og den vil snarest blive lagt på hjemmesiden, trykt og lagt i bookingsystemet.
M/F Askø vil I begge perioder være beredskabsfærge fra Kragenæs.
Hvorfor har vi ikke samme sejlplan for begge perioder? 2. periode vil blive en udfordring, idet 3 færger skulle benytte samme færgeleje i Kragenæs og det ville give kæmpe problemer, forsinkelser og urimelige færgeforbindelser til øerne. Heldigvis kan firmaet klare opgaven med Bandholmlejet på 2 uger.
Vi har prøvet at lave sejlplanerne så tæt på de normale sejlplaner, men der vil være få forskydninger for alle 3 øer.
Til orientering kan jeg oplyse, at vi er i dialog med Refa om at få afhentet skrald på Askø i perioderne. Det skal også nok blive løst.
Vi har igennem det sidste år været forskånet for større nedbrud på færgerne. Vi har sejlet særplan en enkelt formiddag under dykkersyn på M/F Christine samt 6 dage sidste år i august under udskiftning af motor på M/F Femøsund. Vi har lavet nødvendigt vedligehold på færgerne om aftenen, når færgerne har ligget stille.
Med udskiftning til nye motorer får vi Scania motorer i alle vores færger, og det er rettelig omhu at få dem skiftet nu, så vi ikke løber ind i nedbrud, med de følger det kan give. Det samme gælder for vore færgelejer.
Vi er ikke bagud ift. vedligehold på færgerne, faktisk får vi ros af søfartsstyrelsen for vores indsats på dette område.
God weekend J
Med venlig hilsen/Best regards.
Max Møller Christensen
Overfartsleder
tlf. 2177 3685
mamch@lolland.dk